Old stuff

Jag erbjöd mig själv att skriva några rader här eftersom jag är en gammal student från VUC och Hästskötare- & ridledarprogrammet.
Vi i vår klass tog studenten 2001 så vi har 10 årsjubileum i år faktiskt:)
Det finns så många minnen och roliga stunder som jag kan rabbla upp här, allt från galna skrattanfall på Tinas teorilektioner till skolresan till Helsingborg på Hopp-SM.
Just på skolresan var det faktiskt bara tok, vi hade en lärare (hrmm... Nan) som just kommit hem från utlandet där hon drabbats av nån sorts magbacillusk. Var å varannan Shell och Statoilmack fick påhälsning på vägen ner;)
Ja som sagt, det finns så mycket skoj att berätta. Dock kanske det mest är vi som upplevde det ihop som skulle skratta, vad vet jag? :)
När vi började vår utbildning så var den upplagd så att man var i stallet måndag fm till lunch, onsdag var vi där heldag och fredag förmiddag var vi oxå där.
Onsdagarna där vi hade heldag så mockade vi först sen var det enskild träning, eller två å två rättare sagt. Hästen skulle lindas varje gång och även knoppas. Detta för att träna inför hästskötarexamen.
SÅg i nåt äldre inlägg att nuförtiden verkar ni få linda med fleecelindor (?) Det kan jag säga var absolut förbjudet när vi gick;)
Gamla helderliga bomullslindor med snören och under skulle det vara tjocka paddar.
Pust vad man suckade ibland över detta, haha;)
I årskurs ett red vi för Marie Munters som nu efterår har varit både stallchef åt Jan Brink samt jobbat flera år i Brasilien hos någon erkänd ryttare där.
Inlärning i toppklass alltså:)
I tvåan fick vi Nan som jag antar och har fattat det som, att även dagens studenter rider för:)
Fredagar ägnades åt hoppning vilket var skoj.
Möjlighet att tävla fick vi oxå.
Jag tävlade en häst som hette Majiro och när han tyvärr fick gå ur tiden pga skada ,så blev det en kuse vid namn Lätt & Lagom som fick följa med ut på ett par tävlingar:)
Jag själv var ingen stortävlare men några rundor blev det iaf.

Folk har frågat mig om utbildningen har varit värd att gå på trots att jag idag inte jobbar med hästar utan har det som intresse bara.
Men jo, det tycker jag. SJälva grundutbilningen inne på VUC var ju bra och det vi fick lära oss ute på VRS var oxå bra och lärorikt för framtiden oavsett man väljer att jobba med det eller ej.
Framförallt med disciplin och noggrannhet.
Det hände ett par gånger att vi fick bakläxa för att stallgången var slarvigt sopad, haha.. Så att göra nåt lite halvdant, det var inget som fick plats i utbildningen!
Jag har rekommenderat denna utbildning till ett flertal yngre förmågor och hoppas verkligen att den får stanna kvar!
Bra hästmaterial, noggrann personal och bra utbildning över lag.
Kanske skriver mer en annan dag men nu måste jag lägga ett av mina två barn:)
Att tillägga bara ifall nån är nyfiken så rider jag fortfarande, äger en unghäst efter Kennedy,  har tyvärr inte så mycket kontakt med övriga klasskompisar. Vissa hörs man med via facebook men tyvärr har vi nog dragit irfrån varann allihop..
Mmm, nä men nu var det läggdags då:)
Hörs kanske!!

MVH Jenny Samuelsson
Studenten-2001


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0