Oldie på besök!

Hejhejhej!

Tänkte att jag skulle lämna ett avtryck här som en avgången elev!

Jag som skriver är då Sanna Hellström som gick ut 2010 och åkte nästan direkt ner till Skåne för att jobba med hästar. Hamnade på Gränsbo Stuteri som ligger utanför Ängelholm och drivs av Per Runesson och landslagsryttaren Rose Mathisen. Bor i en liten lägenhet på gården tillsammans med en av tjejerna som jobbar här. Trivs superbra och har varit här i ett år nu, och stannar fram till maj -12!

Hur ser mitt arbete ut då? Det innefattar det mesta skulle jag säga :) Jag pysslar med allt från inridning, unghästutbildning, Grand Prix-hästar, stallarbete, avel, tillridning och försäljning. När alla stall är fulla har vi ca 40 hästar uppstallade. På sommarhalvåret så är seminsäsongen igång för fullt då vi har upp till 7 hingstar som vi tappar för seminering. På sommaren har vi ett helt eget stall fullt med betäckningsston som kommer och går för seminering. På vinterhalvåret ägnar vi oss åt tillridning och inridning av 3-åringar, framför allt på våren då treårstesten drar igång. Mellan allt detta tävlas det också, Rose och hingsten Bocelli var med i svenska landslaget på EM i Holland och hjälpte laget till en fjärdeplats. Mia Runesson och en egen uppfödning som heter Barcelona var med på UnghästVM i Tyskland. Vi hade hästar som var med och tävlade på Swede Horse förra året med bra resultat!

 

Som ni ser så är mitt jobb ganska utbrett så det är väldigt svårt att försöka göra en kort sammanfattning ;) Jag kan iallafall försöka beskriva hur en vanlig dag på jobbet ser ut för mig:

Jag börjar strax innan 7 och fodrar "mitt" stall samt mockar ca 15 boxar när stallet är fullt (man behöver inte tänka tanken på att lyfta skrot på gymmet när man jobbar här ;)). När det är färdigt vid 9-tiden så är det frukostdags. Sen från förmiddagen fram till strax efter lunch servar jag Per med hästar för ridning. Han brukar rida ca 5 st så det tar ju några timmar. Under hela dagen så springer jag med hästar ut och in i hagen, för att sedan på eftermiddagen ägna mig åt egen ridning, och det bästa här är att jag oftast får hjälp vid varje ridtillfälle - utvecklas så mkt! Beroende på säsong så rider jag allt från 2-6 hästar. Mestadels ligger det runt 2-3, men när vi har massa treåringar så kan det bli en hel del sånna :) kl halv 5 är det dags för fodring och göra klart för kvällen och min dag slutar mellan 17-19 beroende på hur mycket det varit att göra under dagen. Sen på kvällen har jag lyxen att bli serverad lyxmat inne i deras hus! Jag jobbar 5 dagar i veckan, men sen är vi 4 stycken som delar på helgerna så det blir 2 helgdagar i månaden så man kan säga att varannan vecka jobbar jag 6 dagar.

 

Det bästa med detta jobb är att man får lära sig så många olika delar i hästlivet, men framför allt få vara med och se så himla många fina hästar och få ta del av fantastisk träning. Att få vara med och se alla fina föl efter våra hingstar är också häftigt, och att få ta del av Rose och Bocellis utveckling på vägen till toppen.

 

Det var allt för mig denna gång, slänger upp några bilder och hälsar till alla ridbrudar där ute!

Puss och kram från Sanna

 

Rose och Bocelli på EM!


Hingststallet


Jag och en 3-åring på närmare 1,80!


Hingststallet från utsidan


Fölvisning förra året. Egen uppfödning e. Zuidenwind!


Kommentarer
Postat av: Elin

Super Sanna! Äntligen får man höra lite ifrån er också;) tjata lite på dina före detta klasskompisar också :P

2011-08-29 @ 15:55:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0